واقعیت مجازی ماژولار شیوه‌ای رو به جلو است، حداقل برای Vive

کدام شرکت بیشترین تعداد هدست واقعیت مجازی را در حال حاضر می‌فروشد؟ با وجود اجتناب شرکت‌های بزرگ از فاش کردن آمار و ارقام، با تکیه بر تخمین و تحلیل‌های انجام شده، می‌توان به نتایجی رسید: موبایل‌های VR در دوره درخشانی به سر می‌برند، ولی سرعت پیشرفت و به روز شدن واقعیت مجازی بالا است. آنچه با اطمینان می‌توان گفت این است که از نظر فناوری، بازی و همچنین طرز فروش، رویکرد گیمرهای بزرگ به VR کاملاً متفاوت است. شرکت HTC در نمایش الکترونیکی مصرف‌کننده که به CES معروف است، چیزی به نام Vive Tracker (ردیاب وایو) را عرضه کرد، وسیله‌ای که می‌تواند به طور اساسی هر چیزی را به کنترل کننده Vive تبدیل کند. مثلاً می‌توان آن را به یک کلاه بیسبال متصل کرد، توسعه‌ دهنده دیگری یک جفت دستکش را با یک ردیاب رو ی هر یک از آنها ساخت که استفاده کاملاً آزاد دست‌ها را در دنیای مجازی ممکن می‌سازد. فردی حتی چنین چیزی را بر روی لوله آب آتشنشانی وصل کرد.

ادامه مطلب

ردیاب‌هایی که در شیوه‌ی ماژولار HTC و Valve استفاده می‌شوند، در سیستم Vive به کار گرفته شده‌اند. این وسیله شامل آداپتورهای بدون سیم است و نوید بخش کنترل کننده‌های جدید می‌باشد. Valve در سال گذشته اعلام کرد مجوزهای لازم برای شخص سوم را فراهم خواهد کرد تا از فناوری ردیابی آنها برای ساخت سخت افزار سازگار با SteamVR دیگری استفاده شود.

به نظر می‌رسد شرکت HTC دارد به شیوه‌های مشتری مداری‌ای که در ذهن دارد، بیشتر و بیشتر نزدیک می‌شود، اما این مسئله چیز خوبی است؟ Anshel Sag، یک تحلیل‌گر استراتژی در حوزه واقعیت مجازی، در پاسخ به این سوال گفت: "من عمیقاً اعتقاد دارم HTC در حال حرکت به سمت شیوه‌ی ماژولار است. به عبارت دیگر، آنها در حال ساخت هدست‌های VR به شیوه‌ای مشابه PC هستند، به این معنی که اگر شما یک گیمر باشید و یک کامپیوتر شخصی مخصوص بازی بخرید، هر وقت قطعات بهتری به بازار آمد می‌توانید اجزای سیستم خود را ارتقا دهید."

این شیوه به خریدار اجازه می‌دهد تا یک سرمایه گذاری انجام دهد و سپس بتواند اجزای متفاوتی را که دوست دارد، ارتقا دهد. کیفیت تجربه به هیچ عنوان کاهش پیدا نخواهد کرد، اما خریداران این فرصت را خواهند داشت تا به صورت تدریجی VR خود را همواره بهبود دهند. این واقعا در ذهن طرفداران بازی‌های کامپیوتری جا خواهد گرفت.

انشل اضافه کرد: "من فکر می‌کنم آنها در حال تلاش برای ایجاد یک پلت فرم واقعاً ماژولار هستند که هدست‌ با ردیاب‌ها و کنترل کننده‌های جدیدتر سازگار باشد." این موضوع به این معنی است که پول کمتری را در دراز مدت خرج خواهید کرد و نیازی نیست هر چند سال یک بار یک سیستم کامل را بخرید. هم اکنون جدیدترین VR به معنی جدیدترین روش تعیین قیمت گذاری هم هست، و همانقدر جذاب است که حس فرار از موقعیت‌های وحشتناک، چرا که دورنمای هزینه کردن 800 دلار برای تکنولوژی نگران کننده بود، ولی اکنون این قیمت کمتر به نظر خواهد رسید.

 

مسئله تفکیک کردن

اگر ماژولار را شیوه‌ی رو به جلویی در نظر بگیریم، به هر حال مشکل قطعه کردن به قوت خود باقی است. در این دوران ابتدایی VR که این تکنولوژی تازه در حال اوج گرفتن است، این نکته دارای ریسک به نظر می‌رسد، مردم می‌خواهند VR تا آنجا که ممکن است ساده باشد.

شاید اگر پلت فرم به اندازه کافی قوی باشد، مسئله مهمی پیش نیاید، هر چند کنترل‌کننده‌ها مشکل اصلی را با دکمه‌ها خواهند داشت. Valve در ماه اکتبر از نسل جدید کنترل کننده‌های Vive حرف زد و هنوز در حال پیگیری برای رونمایی از آنها است. نمونه آزمایشی کاملاً متفاوت با کنترل‌کننده‌های wand فعلی (دستگاه نورى دستى که مى تواند برچسب‌هاى کدگذارى شده، کدهاى ميله‌اى و کاراکتر را خوانده و معرفى کند) است، آنها به استفاده کننده اجازه می‌دهند تا بوسیله‌ی باز و بسته کردن دستانش چیزهای درون بازی را انتخاب کند. این موضوع احتمالات زیادی را برای توسعه‌دهندگان ممکن می‌کند، ولی به این معنی هم هست که مردمی که کنترل کننده‌های جدید را نخریده‌اند، بهره‌ای نخواهند برد.

 

 

بقیه شرکت‌ها در این زمینه چه خواهند کرد؟ فیس بوک و اکیلیس شیوه‌ی نزدیکتری را در حال حاضر دارند، و این میان به نظر می‌رسد که فیسبوک به شکل هوشمندانه‌ای آینده درخشانی در موبایل VR خواهد داشت. وقتی شما به روش اکیلیس برای ساخت CV1 نگاه کنید، می‌بینید که واقعاً قرار نبوده ماژولار باشد. این پکیج بیشتر یک شیوه‌ی یکپارچه به نظر می‌رسد و شاید آنها این راه را روش بهتری برای موفق شدن می‌دانند. اما در مورد فیسبوک مسئله جدی‌تر است، جایی که همه‌ی پیام بازرگانی‌های تلویزیون در آن قرار دارد.

وقتی شما شروع به صحبت در مورد کنسول VR می‌کنید، موضوع صحبت عوض می‌شود. مهمترین آنها PS VR است و مهمترین ورژن آن PS4 است، با رقم 50 میلیون عددی راه‌اندازی این کنسول، VR قابل دستیابی برای تعداد زیادی از مردم است.

سخت است پیش‌بینی کنیم واقعیت مجازی چگونه به تکامل خواهد رسید و با چه سرعتی، اما نیاز است فقط نگاهی به سیر تکاملی ماشین‌های Steam بیندازید تا ببینید چگونه شرکت Valve سابقاً روی سخت افزار بدی حساب باز کرده بود. اما به نظر می‌رسد والو و اچ تی سی، هدست Vive را با سخت‌گیری بیشتری ساختند، لازم به ذکر نیست که واقعیت مجازی یک تکنولوژی به صورت ذاتی هیجان انگیز است، بنابراین شاید بعضی از مقایسه‌ها منصفانه نباشد.

Valve اخیراً اعلام کرده بود با این عقیده که اشتباه کرده است، مشکلی ندارد و این دوست داشتنی نیست که VR در این برهه زمانی شکست بخورد، اما Vive دارد ثابت می‌کند که جالب و منحصر به فرد است، هیجان انگیز است ببینیم که چگونه تا آخر ایستادگی خواهد کرد.

 

منبع
نويسنده
wareable.com
افسانه حیدری

نظر شما

انصراف

نظرات کاربران ۰ نظر